Christian Boltanski at the Tokyo Metropolitan Teien Art Museum

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Typhoons can be quite persuasive and at some point you have to give up. While the aftermath of a tropical storm was hitting Tokyo just as I was visiting the city last September, partially ruining my plans, I had to think of alternative indoors activities.

If you have been reading this blog, you know that visiting museums and contemporary art exhibitions is one of my passions, but this time I was looking for something less mainstream than the Museum of Contemporary Art or the Tokyo Photographic Art Museum. So I opted for the Tokyo Metropolitan Teien Art Museum, a unique mix of Japanese style and Art Deco.

The façade of the Tokyo Metropolitan Teien Art Museum

Built in 1933 as the residence of Prince Asaka, the Teien is captivating in itself if you are interested in architecture: on top of enjoying the temporary exhibitions, you can visit the main building and the outdoor gardens. If I wasn’t lucky with the weather, at least I could enjoy the opening day of the exhibition that Christian Boltanski conceived for the house and the Annex.

"Regards", 2013. Printed Veils, light bulbs, wire, electric wire.

Animitas – Les âmes qui murmurent is on show at the museum until 25 December. It’s a project inspired by the presences that are perceived in the buildings even when they are abandoned, commonly referred to as ghosts. At Teien Boltanski opted for a range of languages (from video installations to proto-theatre, from photography to sound tracks) in order to create a series of works that generate anxiety and contemplation at the same time.

"Animitas" (Small Souls), 2015. Video projection.

The French artist tried to physically recreate the marks left by the souls of the departed who took possession of the building, accompanying the visitor in an exploration of the voices of the dead. A path meant to be enjoyed only in this place: at the end of the exhibition it will be disassembled, and all the traces of the ghosts will disappear. Or maybe not: after all, aren’t the souls of the dead known to be quite unpredictable?

 

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Christian Boltanski al Tokyo Metropolitan Teien Art Museum

I tifoni sanno essere piuttosto convincenti e a un certo punto bisogna dar loro retta. Mentre lo strascico di una perturbazione colpiva Tokyo proprio quando mi trovavo in città lo scorso settembre, rovinando in parte i miei piani, ho dovuto pensare ad attività alternative da fare al chiuso.

Visitare musei e mostre di arte contemporanea è una delle mie passioni, ma stavolta ho cercato qualcosa che fosse meno turistico dei soliti Museum of Contemporary Art o Tokyo Photographic Art Museum. Ho optato quindi per il Tokyo Metropolitan Teien Art Museum, la cui architettura è un interessante mix di stile giapponese e Art déco.

Costruito nel 1933 come residenza del Principe Asaka, il Teien è interessante di per sé se vi interessa l’architettura: potete godervi le mostre che ospita oltre a visitare l’edificio e i giardini esterni. Nella sfortuna del brutto tempo, ho avuto quindi almeno la possibilità di godermi nel giorno dell’inaugurazione le installazioni che Christian Boltanski ha ideato per gli ambienti principali e l’Annex.

Animitas – Les âmes qui murmurent, in mostra fino al 25 dicembre, è ispirata dalle presenze che si percepiscono negli edifici anche dopo che sono stati abbandonati, comunemente definite come fantasmi. Qui Boltanski ha creato una serie di opere in parte ansiogene, in parte contemplative, utilizzando linguaggi che spaziano dalle installazioni video al teatro d’ombre, dalla fotografia alle tracce sonore.

L’artista francese ha costruito un percorso di riflessione sulle anime dei trapassati che si impossessano di nuovo dell’edificio, accompagnando il visitatore in un’esplorazione delle voci dei morti pensata per essere fruita esclusivamente in questo luogo. Al termine della mostra tutto verrà disassemblato e le tracce dei fantasmi di Boltanski spariranno. O forse no: in fondo le anime dei trapassati non sono forse note per essere imprevedibili?